21-10 - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu 21-10 - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu

21-10

Door: S Vos

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

22 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Grand Canyon

21-10

The Grand Canyon! (Zuid kant) dat wordt hem vandaag en de weg ernaar toe is makkelijk en best wel kort. We parkeren bij het bezoekerscentrum. Er zijn veel parkeer plekken maar bijna alles is al bezet en wij nemen het laatste plekje in beslag voor campers. Het is nu al druk en het is 10:00 uur. We gaan eerst het bezoekerscentrum bekijken. Hier draaide toen een hele mooie film over de grand canyon. Helaas is de bioscoop dicht want ze zijn er mee aan het werk. (Dat geluk hebben wij weer.) Dan maar naar het eerste uitkijkpunt wat er is The Mather point. Prachtig en machtig. Wat een gat!

Na Mather point willen we langs een wandelpad ,dat via de rand van de canyon gaat, verder lopen. Pap is echter ziek en gaat niet mee hij keert terug naar de camper om te slapen. Hij wou wel graag de canyon zien maar ziet het absoluut niet zitten om verder te moeten lopen. Dus hij gaat terug om te slapen en wij lopen verder.

Het pad loopt langs the rim oftewel de rand. Het is een goed pad om te lopen. Alles is mooi geasfalteerd. We komen aan bij de eerste stop die je tegenkomt na veel mensen te hebben gezien die op idiote smalle stukjes klimmen voor mooie fotos. Het Yavapai archeologisch museum is dit punt. Het is een klein museum die verteld over de opbouw van de rotslagen en wat daarvan weer de geschiedenis is. Niet echt mijn ding maar wel grappig om even te bekijken. Vanaf het grote raam wat over de canyon kijkt kun je 1 van de 2 zwevende bruggen over de Colorado zien. Deze bruggen zijn voor de dappere wandelaars die de canyon helemaal oversteken van zuid naar noord of andersom. (Wij vroegen ons namelijk al af hoe ze de rivier zouden oversteken.) We lopen verder en komen nu lopen we over the trail of time een pad wat 2 biljoen jaar geschiedenis aan je laat zien. Dit gebeurd door middel van stenen die langs de wandelroute staan en uitkijkpunten die de lagen van de Canyon precies aanwijzen. (Je moet dan door een buisje kijken die gericht staat op de laag die bij het jaartal past van het punt waar je bent.) Ook dit heeft niet zo mijn interesse maar de stenen zijn mooi (graniet wat helemaal glad is geworden, mooi voor een keukenblad) en het uitzicht is weer eens fenomenaal. We eindigen bij the Grand Canyon Village. Een mooie route van ongeveer 6km denk ik. We besluiten om maar niet de route weer terug te lopen en stappen in de pendelbus ( weer als sardientjes in een blik. Elke keer met die gratis bussen) weer terug te gaan naar de camper en het bezoekerscentrum. Eenmaal bij de bus nog even lunchen (een erg late lunch) en gaan we terug naar de camping.

We kijken nog even wat de helikopter vluchten kosten maar het is de beide dames te duur en pap en ik zijn al geweest. Wel blijven we even kijken hoe er een paar helikopters opstijgen toch een machtig mooi gezicht. We moeten ons bijna vasthouden als er drie tegelijk hun rotors sneller laten draaien om op te stijgen. Ze gaan dan ook net ma elkaar weg. Terug op de camping alles weer aangesloten en nog even genieten van het heerlijke weer!